Saturday, March 12, 2011

kuu aega Rootsis oldud


nii, et aeg kokkuvõtteks:):):)
Alustuseks lihtsalt üks ilus pilt meie aknast:).

Põhimärksõnaks on bürokraatia. Küll ikka Eestis käivad asjad lihtsalt ja kiirelt ja elektrooniliselt siinsega võrreldes! Isegi peale 2a Austraalias on siinne asjaajamine väga imelik ja harjumatu. Esiteks kõik asjad saadetakse paberil, sh võib ühel paberil oleva otsuse ümbrikus olla kokku 3 paberit - üks, kus on aadressid peal, teine siis otsus (kahepoolne kusjuures!) ja üks paber niisama:).

Aga alustan algusest. Asjaajamist on mul siin olnud seoses sellega, et tahaks end siin elanikuks registreerida. Alguses oli eesmärgiks tasuta rootsi keele kursused, millele kõigil Rootsis elanikeks registreerunutel on õigus. Esimene kord läksime maksuametisse. Natuke olime sinisilmsed ka, et EL kodanikele peaks ju lihtne olema, vaba liikumine ja puha. Ma miskipärast polnud üldse kodutööd ka teinud, mis minu puhul on üllatav, aga nagu ei tulnud selle peale, et uurida...

Kirjutasin, et tahan Rootsis õppida. Selgus, et sel juhul on mul vaja tervisekindlustust ja piisavate rahaliste vahendite olemasolu näidata. Lisaks öeldi, et pean minema migratsiooniametisse. Räägiti rootsi keeles nii, et mina ei saanud aru, miks migratsiooniametisse ja mis pabereid ma siis maksuametis täitsin?!

Migratsiooniametis oli megapalju rahvast, sinna küll ei tahtnud jääda ootama. Võtsime mingi vormi ja tulime koju...

Rahalisi vahendeid ma veel saaks näidata kuidagi, aga kust ma selle kindlustuse võtan, mul pole ju Eestis haigekassat (siin piisab EL ravikindlustuskaardist), lisaks on vaja koolist tõendit, et ma seal õppima asun, aga ma pole ju veel kooli vastuvõetud...

Lõin käega, käisime hoopis raamatukogus ja võtsime mulle rootsi keele õpiku ja kassetti (kõik õpikud olid kassettidega, mitte DVD-dega!!! ma olin väga üllatunud), et hakkan ise rootsi keelt õppima.

See oli umbes 2 nädalat tagasi ja selle aja jooksul olen ainult ühe peatüki jõudnud ära õppida, aga sellest edaspidi, miks mul selleks aega pole olnud:). Lisaks keelekeskkonnas olek aitab ka ikka palju, lastega multikate vaatamine jne. Ikka korjan sõnu üles ja saan järjest rohkem aru. Üks päev lugesin IKEA kataloogi ja õppisin sõnu sealt:).

Migratsiooniametiga suhtlemisest aga pole pääsu! Mul õnnestus väike tööots saada - reklaamide jagamine laupäeviti. Väike taskuraha ja esimeseks töökohas Rootsis sobiks küll (muidu ju ikka rootsi keelt vaja, sh ka koristajatelt nõutakse rootsi keele oskust!!!). Selgus, et ma saaks seal tööle asuda peab mul olema personaalnumber, mille saab, kui end elanikuks registreerida.

Tekkis nokk kinni, saba lahti tunne. Selleks, et end registreerida, peab olema töökoht (sissetulek), selleks et töökoht saada, peab olema registreerunud... Õnneks tööandja nõustus andma tõendi, et ma neil töötan.

Seekord ma ilusti uurisin välja, mida tuleb teha. Selgus, et EL kodanik peab kõigepealt minema migratsiooniametisse, kus antakse tõend, et mul on õigus residentsusele. Seejärel lähen selle tõendiga maksuametisse, kus mind rahvastikuregistris registreeritakse ja saan oma personaalnumbri. Kodulehel oli kirjas (inglise keeles), et kui registreerida end töötajana, siis ongi ainsa dokumendina vaja seda tööandja poolt täidetud vormi. Seejuures vormil tuleb märkida, kas töötan tähtajatult ja mitu tundi nädalas. Mingit summat, kui suur mu palk on, sinna märkida ei saa.

Küsisin tulevaselt ülemuselt selle tõendi ja läksin Migratsiooniametisse. See on avatud ainult kolmel päeval nädalas (E-K) 3 h päevas! Rahvast oli muidugi jälle murdu. Uksest sisse astudes tekkis mul tunne, et kõik vaatavad mind, et mida sa siin teed... sest ma olin esmapilgul ainus valge, pealegi suhteliselt rootslase välimusega ka veel. Võtsin järjekorranumbri ja leidsin isegi istekoha.

Hiljem kuulsin, kuidas üks Ukraina tüdruk rääkis Bosnia tüdrukule, et nad tulid täpselt avamise ajaks (kl 13ks, ma jäin 5 minutit hiljaks, aga ma ei tahtnud ukse taga järjekorras seista) ja siis ei olnud istekohtigi kõigile! Kusjuures mu istekohast ei näinud järjekorranumbrite tablood, aga mõtlesin, et ootan kuni mõni mu ümbert läheb, siis vaatan, mis number on, sest enne neid mu number ikka olla ei saa. Ja asusin ootama...

Mingi hetk liikusid numbrid päris kiiresti, järgmine hetk ei muutunud tükk aega. Kokku oli 4 luuki, aga ühes neist oli mingi oma (elav)järjekord. Kiri oli ainult rootsi keeles nii, et ma ei tea, mis järjekord see seal oli, aga arvasin, et minu oma küll mitte, sest EL kodaniku moodi ei näinud keegi seal järjekorras välja. Ülejäänud kolmes võeti siis järjekorranumbri alusel inimesi vastu, aga aeg-ajalt saadeti inimesi kord ühte, siis teise, siis kolmandasse putkasse, vist pilti tegema. Sh käisid neid putkades pilte tegemas ka inimesed neljandast putkast. See kõik muidugi raiskas aega.

Lõpuks peale 2h ootamist (kusjuures mul oli raamat kaasas, aga ei tekkinud tunnet, et loeks. Polnud nii mugav istumiskoht) sain lõpuks leti äärde. Andsin oma paberid. Selgus, et klienditeenindaja oli soomlanna, ütles, et teab mida "kivi" tähendab, aga et kas "valli" tähendab ka midagi. Sogasin midagi vastuseks. Ise pabistasin samal ajal, et see tööandja tõend oli mul ju ilma originaalallkirjata ja oma andmed pidin ise lisama. Eestis naljalt küll sellist imelikku paberit ei aktsepteeritaks. Selgus, et see küll ei olnud probleem, vaid töötundide arv on! Soomlanna ütles, et tavaliselt annavad nad positiivse vastuse kui on vähemalt 10h nädalas tööd, aga saadavad otsuse postiga. Üritasin teada, kaua aega läheb, aga vastuseks sain, et varsti saan otsuse.

See 10h oli ootamatu probleem, sest midagi selle kohta kusagil ju kirjas ei olnud. Põhimõttest ma saan aru, sest mu sissetulek peaks olema piisav jne. Aga mis erisust on, kas ma töötan 6 või 10h? Oluliselt mu sissetulek sellest ei sõltu. Lisaks nad ei küsinud ju, mis mu sissetulek on!

Õnneks on tänav, mida mööda Migratsiooniametisse kõndisin, väga ilus. Minu uus lemmiktänav Uppsalas - Björkgatan ehk Kase tänav (kask muideks mu lemmikpuu ju!!!)! Lisan mõne ilusa pildi ka, et postitus ilusam oleks:)


Meilisin siis oma tulevasele ülemusele, et kas oleks võimalik saada tõendit, et töötan vähemalt 10h, ise kartsin küll, et saadab mind kuu peale, üks igavene jama minuga!:). Aga saatis uue paberi, mille kohaselt töötan 10-12h nädalas!

Aga kuna Migratsiooniamet on neljap-reede suletud, siis pidin ootama esmaspäevani. Seekord viis Monna mind autoga kohale, jõudsin u 13.15 kohale, rahvast oli muidugi taas nagu murdu. Võtsin numbri ja leidsin istekoha ning esimese poole tunniga ei liikunud järjekord üldse!!! Esimese tunniga lõpuks võeti 4 inimest vastu! Hakkasin juba mõtlema, et sellise tempoga vist ma ei jõuagi enne sulgemist leti ette! Huvitav, kas sama number kehtib homme ka või peab jälle otsast alustama... Kusjuures kogu aeg tuli natuke inimesi juurde, huvitav miks nad mingi hetk ust ei sulge, et nagunii inimesed, kes nt kell 3 saabuvad, ei jõua ju!

Seekord polnud mul raamatut ka kaasas (unustasin) ja just tekkis tunne, et võiks lugeda. Vaatasin siis hoopis inimesi, osad olid samad, kes eelmisel korral. Püsikundesid on neil vist mitmeid siis... lõpuks peale 2h 15min ootamist, tuli minu number. Olin taas soomlanna putkas ning ta ütles esimese asjana, et tema teada mu otsus läks reedel välja. Küsisin, et mis see oli siis ja et mina pole kätte küll saanud. Uuris asja ja selgus, et polnud otsus välja läinud! Et tema oli otsuse valmis teinud, aga oli allkirjastamata. Andsin uue dokumendi, ütles, et nüüd peaks küll kõik OK olema ja et otsus tuleb postiga.

Ma ei julgenud rõõmustada, aga väike lootus tekkis küll, et nüüd peaks ju ometi kõik korras olema! Ainus jama, et otsuse saamine võtab aega ja sellega veel vaja maksuametis käia nii, et kirjutasin ülemusele, et sel nädalal ma küll veel tööle ei jõua... taaskord. Ülemus on mul väga tore, vastas, et ärgu ma muretsegu ja andku teada, kui mul see maagiline number käes on!!!

Reedel sain kauaoodatud otsuse - üllatus üllatus negatiivse!!! Täiesti uskumatu ikka. Muudkui jooksutavad inimesi, ütlevad, et nüüd peaks ok olema ja siis saan negatiivse otsuse, sh rootsi keelse!!! Adel oli õnneks kodus ja tõlkis mulle, et otsus negatiivne, sest ei selgu mu sissetulek ja nad ei tea, kas see on piisav!!!!! Erilised jobud! Miks nad siis ei küsinud mu sissetuleku suurust!!!:@

Kui nad enne ei avastanud, siis otsust koostades oleks võinud mulle helistada või meilida, et selline küsimus tekkis, et palju mu sissetulek on, et nad ei saa muidu hinnata kas mul on piisavad vahendid siin äraelamiseks! Eestis küll ei tohi inimesi nii jooksutada ja minu teada on see õiguse üldpõhimõte, mis peaks siin ka kehtima. Nagu neil vähe inimesi seal kontoris käiks, et muudkui jooksutavad inimesi! Üritasime neile helistada, muidugi ei saanud kätte. Lõpuks otsustasin meilida, et siis jääb märk ka maha mu kirjast, küsisin, et kui palju siis sissetulek peab olema, et ma ei peaks taas kord edasi-tagasi jooksma! Ütlesin, et miks mult siis ei küsitud sissetulekut ja et sellist kohtagi ei ole vormil ning kodulehel ka pole kirjas, et sissetulek peab kajastuma... aga otseselt ei kaevanud (otsusel oli kirjas, et see edasikaebamisele ei kuulu).

Nüüd siis ootan vastust....

Selle Migratsiooniameti vahet jooksmise pärast polnudki aega rootsi keelt väga õppida. Lisaks käis Jane meil külas!

Aga eelmisel nädalal õppisin rootsi keelt tublilt, esimene peatükk (peatükid on väga mahukad) on õpitud! Ainult sõnu peaks veel kordama, mulle pole kunagi meeldinud sõnu pähe õppida...

Ja nädalavahetusel käisime korraks Hiiumaal isa juubelil. Laevaga. Tore oli. Ja tore on ka siin tagasi olla!

Kevad on siia saabunud. Lund on väheks jäänud, päike paistab ja linnud laulavad! Jeeee, kevad on mu lemmikaastaaeg!!!

2 comments:

  1. viimased lõigud on kirjutatud tegelikult täna, st 22.märtsil! alustasin postituse kirjutamisega 12.märtsil, seepärast on postituse kuupäev see!:)

    ReplyDelete
  2. kuule-kuule, aga õiguskantsler ikka on neil seal?;) see ei ole normaalne, etjäetakse rahuldamata andmete tõttu, mida ei ole küsitud!!!

    ReplyDelete